Case IH Farmall op spoorbreedte 240cm

Tijdens het offerte traject van deze tractor is er gesproken over de spoorbreedte van 240cm. Kan dat eigenlijk wel? Als we hem uitvoeren met heavy duty assen op de breedst mogelijke flens afstand (wide) nieuw af fabriek zou het zonder as aanpassingen moeten kunnen, dus ja dat kan.

Velgen en banden

Banden sets die hier geschikt voor zijn in een smalle uitvoering, we kwamen uit op een BKT set van 28 en 42 inch – 320 breed. Om naar de spoorbreedte toe te werken moesten hier wel speciaal (custom) velgen voor gemaakt worden. Op de achtervelgen is er een cone gemaakt die diep genoeg gaat om op 240cm tekomen. Op de voorvelgen is een cilinder gelast om naar diezelfde breedte toe te werken.

Stuuruitslag

De stuuruitslag werd links voor wel een probleem omdat de banden zo wijd komen te staan kwam de band bij het insturen tegen de tank aan en kon er niet meer krap gestuurd worden. De tanks, trap en beugels gedemonteerd en bekeken wat de opties zijn. Het idee begon bij de monteurs om de tank iets naar achteren te verplaatsen, hiervoor moest wel een klein deel van de tank ‘er af’ vlakbij de achteras. Na deze aanpassing hebben we genoeg ruimte en maken we zelf een aangepaste trap voor de instap. Zo gezegd zo gedaan, een strakke oplossing waarbij er niet teveel tankinhoud verloren is gegaan en de vulpunten van de tank nog goed bereikbaar zijn.

Conclusie

Aanpassingen op nieuwe tractoren zijn heel goed mogelijk. Samen met de klant en onze monteurs komen we tot een oplossing die werkt in de praktijk. Vanaf het offerte traject zoeken we naar de beste oplossing waar de klant zijn werk goed mee kan doen, dat moet de basis zijn voor een goedwerkende machine.